Οι Πατέρες κατά τον Δογματολόγο Ρωμανίδη
Σελίδα 1 από 1
Οι Πατέρες κατά τον Δογματολόγο Ρωμανίδη
vas019 έγραψε:ΕΠΙΛΕΓΜΕΝΕΣ ΑΝΑΦΟΡΕΣ.
1636: "Και επειδή η αποκάλυψις περί των θείων Μυστηρίων είναι η ίδια σε όλους τους θεουμένους, γι’ αυτό υπάρχει ταυτότης διδασκαλίας σε όλους τους θεουμένους. Αυτή είναι η Πατερική παράδοσι, στην οποία όλοι οι Ορθόδοξοι αναφέρονται.Όταν κάποιος αποκοπή από αυτόν τον πυρήνα της εμπειρίας και από αυτήν την διδασκαλία, ακόμη και από την ιστορία αυτής της διδασκαλίας, είναι αδύνατο να μην πέση σε αίρεσι, εάν προσπαθήση να θεολογήση. Το ότι θα πέση είναι αναπόφευκτο. Αν όχι σε αίρεσι, τουλάχιστον σε παρερμηνεία, είτε της Αγίας Γραφής είτε της Ιεράς Παραδόσεως. Έτσι οι Πατέρες, που είχαν αυτήν την εμπειρία της θεώσεως, ήξεραν ότι δι’ αυτής έγιναν κατά χάριν θεοἱ",
Πατερ. Θεολογία, Πρωτοπρ. Ιωάν. Σ. Ρωμανίδου (†)Καθηγ. Πανεπ. Πρόλογ: Πρωτοπρ. Γεωρ. Δ. Μεταλληνού, Περί Της Διδασκαλίας Των Αιρετικών Και Πως Οι Πατέρες Τους Αντιμετώπισαν, Δαμασκηνός μοναχός Αγιορείτης, Εκδ.ς ΠΑΡΑΚΑΤΑΘΗΚΗ Θεσσαλ. 2000,
1637: "Οπότε η ιστορία της Ορθοδόξου θεολογίας δεν είναι η ιστορία της προσπαθείας κάποιων θεολόγων που φιλοσοφούν επάνω τα δόγματα. Η μόνη εμβάθυνσις στα δόγματα από Ορθοδόξου απόψεως είναι η χρήσις τους επάνω στην προσπάθεια που κάνει κάποιος για να φθάση κάποιος στην κατάστασι του φωτισμού. Αυτή είναι η Ορθόδοξη εμβάθυνσις στα Μυστήρια και στα δόγματα και όχι η νοησιαρχική εμβάθυνσις της λογικής του με σκοπό να προσπαθήση να κατανοήση τα Μυστήρια ή τα δόγματα ή να εισέλθη στο βάθος τους. Τα δόγματα δεν κατανοούνται. Τα δόγματα καταργούνται στην εμπειρία της θεώσεως, διότι αντικαθίστανται από την ίδια την ζώσα αλήθεια, την οποία εκφράζουν. Τα δόγματα είναι απλοί οδηγοί προς τον Θεό. Όταν κανείς δη τον Θεό, τότε το δόγμα καταργείται.",
Πατερ. Θεολογία, Πρωτοπρ. Ιωάν. Σ. Ρωμανίδου (†)Καθηγ. Πανεπ. Πρόλογ: Πρωτοπρ. Γεωρ. Δ. Μεταλληνού, Περί Της Διδασκαλίας Των Αιρετικών Και Πως Οι Πατέρες Τους Αντιμετώπισαν, Δαμασκηνός μοναχός Αγιορείτης, Εκδ. ΠΑΡΑΚΑΤΑΘΗΚΗ Θεσσαλ. 2000,
1638: "Οι Πατέρες πρώτον επικαλούνται την Αγία Γραφή για να υποστηρίξουν την διδασκαλία της Εκκλησίας. Επί πλέον όμως επικαλούνται και την εμπειρία των ζώντων θεουμένων, όταν εμφανισθή μία αίρεσις. Όταν εμφανίσθηκε η αίρεσις του Αρείου, οι Πατέρες επεκαλέσθησαν και την εμπειρία των θεουμένων που ζούσαν κατά την εποχή της Αρειανικής διαμάχης. Έτσι έχομε δύο ειδών επιχειρήματα. Για να είναι όμως κάτι Ορθόδοξο, πρέπει αυτό τα δύο να είναι συμβατά μεταξύ τους είτε να ταυτίζωνται είτε να είναι αλληλοσυμπληρούμενα. Όχι αλληλοσυγκρουόμενα. Η βασική επιχειρηματολογία πηγάζει από την Αγία Γραφή. Η επισφράγισις όμως της επιχειρηματολογίας αυτής καθώς και η επιβεβαίωσις της γνησιότητός Της γίνονται πάντοτε βάσει της κατατεθειμένης εμπειρίας των Πατέρων και των κεκοιμημένων Αγίων της Εκκλησίας,",
Πατερ. Θεολογία, Πρωτοπρ. Ιωάν. Σ. Ρωμανίδου (†)Καθηγ. Πανεπ. Πρόλογ: Πρωτοπρ. Γεωρ. Δ. Μεταλληνού,Πως οι Πατέρες θεολογούν, Δαμασκηνός μοναχός Αγιορείτης, Εκδ. ΠΑΡΑΚΑΤΑΘΗΚΗ Θεσσαλ. 2000,
1639: Εκτός δηλαδή από την προσωπική εμπειρία των Πατέρων της Εκκλησίας, οι οποίοι είχαν την ίδια εμπειρία με τους Προφήτες και τους Αποστόλους, έχομε επί πλέον και την εμπειρία των ζώντων Αγίων σε κάθε εποχή.,
Πατερ. Θεολογία, Πρωτοπρ. Ιωάν. Σ. Ρωμανίδου (†)Καθηγ. Πανεπ. Πρόλογ: Πρωτοπρ. Γεωρ. Δ. Μεταλληνού, Πως οι Πατέρες θεολογούν, Δαμασκηνός μοναχός Αγιορείτης, Εκδ. ΠΑΡΑΚΑΤΑΘΗΚΗ Θεσσαλ. 2000,
1640: Υπάρχει η γραπτή Αστρονομία, υπάρχει και η έμπρακτος, η εμπειρική Αστρονομία. Η ίδια σχέσις που υπάρχει μεταξύ της κατατεθειμένης στα συγγράμματα Αστρονομίας και της Αστρονομίας του σημερινού τηλεσκοπίου, υπάρχει και στην Αγία Γραφή, μεταξύ αφ’ ενός της κατατεθειμένης στην Αγία Γραφή εμπειρίας του δοξασμού των Προφητών και των Αποστόλων ως και της κατατεθειμένης εμπειρίας της θεώσεως μέσα στην Πατερική παράδοση και αφ’ ετέρου της σημερινής εμπειρίας των ζώντων Αγίων.,
Πατερ. Θεολογία, Πρωτοπρ. Ιωάν. Σ. Ρωμανίδου (†)Καθηγ. Πανεπ. Πρόλογ: Πρωτοπρ. Γεωρ. Δ. Μεταλληνού, Πως οι Πατέρες θεολογούν, Δαμασκηνός μοναχός Αγιορείτης, Εκδ. ΠΑΡΑΚΑΤΑΘΗΚΗ Θεσσαλ. 2000,
1641: Δεν είναι αρκετή η μαρτυρία της Αγία Γραφής; Γιατί να είναι απαραίτητη η εμπειρία της θεώσεως για την πιστοποίησι της αληθείας της Αγίας Γραφής; Απάντησις: Διότι με την εισαγωγή της Νεοελληνικής θεολογίας κάθονται σήμερα οι Ορθόδοξοι στην Ελλάδα και ασχολούνται με την Αγία Γραφή ανεξάρτητα από τις προϋποθέσεις της. Και έχει γίνει η Αγία Γραφή ένα βιβλίο ξεχωριστό από την εμπειρία των Προφητών και των Αποστόλων. Ενώ η ίδια η Αγία Γραφή μιλάη για την εμπειρία της θεώσεως των Προφητών και των Αποστόλων, η Νεοελληνική Θεολογία ούτε ξέρει ούτε ασχολείται με το ότι η Αγία Γραφή μιλάει γι’ αυτό το θέμα. Ως απόδειξι πάρτε τα μοντέρνα θεολογικά συγγράμματα. Δεν θα βρήτε πουθενά να μιλάνε για την θέωσι και τον δοξασμό των Αποστόλων και των Προφητών,
Πατερ. Θεολογία, Πρωτοπρ. Ιωάν. Σ. Ρωμανίδου (†)Καθηγ. Πανεπ. Πρόλογ: Πρωτοπρ. Γεωρ. Δ. Μεταλληνού, Πως οι Πατέρες θεολογούν, Δαμασκηνός μοναχός Αγιορείτης, Εκδ. ΠΑΡΑΚΑΤΑΘΗΚΗ Θεσσαλ. 2000,
1642: δεν μπορούμε να διακρίνωμε μεταξύ θείας γλώσσας και ανθρωπίνων γλωσσών. Δεν υπάρχει κάποια θεϊκή γλώσσα, με την οποία ο Θεός μιλάει στους ανθρώπους. Ούτε υπάρχει τρόπος να διακρίνωμε ποιες λέξεις είναι κατάλληλες για την Θεολογία και ποιες δεν είναι. Δεν υπάρχει σαφής διάκρισις μεταξύ επιτρεπτής ορολογίας καιανεπίτρεπτης ορολογίας. Το μόνο κριτήριο, που μπορεί να χρησιμοποιηθή στην ορολογία περί Θεού, είναι το κριτήριο της ευπρεπείας. ,
Πατερ. Θεολογία, Πρωτοπρ. Ιωάν. Σ. Ρωμανίδου (†)Καθηγ. Πανεπ. Πρόλογ: Πρωτοπρ. Γεωρ. Δ. Μεταλληνού,Περί ορολογίας, ως και περί των ρητών και των νοημάτων στην Θεολογία, Δαμασκηνός μοναχός Αγιορείτης, Εκδ. ΠΑΡΑΚΑΤΑΘΗΚΗ Θεσσαλ. 2000,
1643: Διότι οι Πατέρες της Ανατολής δεν εγνώριζαν τον Αυγουστίνο. Αλλά και όσοι κάτι εγνώριζαν, δεν του έδωσαν και πολλή σημασία στα πρώτα χρόνια τουλάχιστον. Δεν είχαν διαβάσει τον Αυγουστίνο ούτε φανταζόντουσαν ότι θα ανεπτύσσετο μία ολόκληρη Δυτική παράδοσις μεταξύ των Γότθων, Φράγκων, Λογγοβάρδων, Νορμανδών κλπ., η οποία θα είχε ως μόνο οδηγό της θεολογίας τον Αυγουστίνο, ο οποίος δυστυχώς ασπάσθηκε την Πλατωνική, Νεοπλατωνική και Αριστοτελική γνωσιολογία. Που σημαίνει ότι η γνωσιολογία του Αυγουστίνου, δηλαδή η μέθοδος θεογνωσίας, που εφήρμοζε, ήταν τελείως διαφορετική από εκείνην των Πατέρων της Εκκλησίας, διότι ήταν καθαρά Αριστοτελικο-Πλατωνική.Εκείνο που διακρίνει την Θεολογία του Αυγουστίνου από την Θεολογία των Πατέρων, είναι το ότι ο Αυγουστίνος δέχεται στην Θεολογία του την ουσία του Πλατωνισμού, που είναι τα αρχέτυπα του Πλάτωνος. Ότι δηλαδή όλα τα εν τω κόσμω είναι αντιγραφές κάποιων αρχετύπων. Βέβαια αυτό είναι κάτι, που οι Πατέρες όχι μόνο απορρίπτουν, αλλά επί πλέον υπάρχει καιαφορισμός από το σώμα της Εκκλησίας εκείνων που αποδέχονται τα αρχέτυπα του Πλάτωνος, διότι η αποδοχή τους είναι μια μορφή ειδωλολατρίας. Σήμερα δεν ξέρω αν υπάρχη κανείς σοβαρός άνθρωπος, που να δέχεται αυτήν την διδασκαλία.,
Πατερ. Θεολογία, Πρωτοπρ. Ιωάν. Σ. Ρωμανίδου (†)Καθηγ. Πανεπ. Πρόλογ: Πρωτοπρ. Γεωρ. Δ. Μεταλληνού,Περί ορολογίας, ως και περί των ρητών και των νοημάτων στην Θεολογία, Δαμασκηνός μοναχός Αγιορείτης, Εκδ. ΠΑΡΑΚΑΤΑΘΗΚΗ Θεσσαλ. 2000,
1644: Δεν κάθονται δηλαδή οι Πατέρες στα γραφεία τους για να κάνουν Θεολογία έτσι κατά τρόπο Σχολαστικό. Διότι ο στοχασμός απαγορεύεται στους Πατέρες της Εκκλησίας, όταν πρόκειται να θεολογήσουν. Γι’ αυτό ο μόνος συνετός τρόπος του να μελετά κανείς την Αγία Γραφή δεν είναι ο στοχασμός (να προσπαθούμε δηλαδή με την λογική και την αφαίρεσι να την καταλάβωμε), αλλά η προσευχή. Ποια όμως προσευχή; Η νοερά προσευχή. Διότι, όταν έρχεται το Πνεύμα το Άγιο και επισκέπτεται τον άνθρωπο και προσεύχεται μέσα στην καρδιά του ανθρώπου, τότε ο άνθρωπος φωτίζεται και γίνεται ικανός να κατανοή ορθά τα νοήματα της Παλαιάς και Καινής Διαθήκης και να οδηγηθή από φωτισμένος, που είναι, στην θέωσι.Και, όταν και εφ’ όσον φθάση στην θέωσι, τότε γνωρίζει από την ίδια την εμπειρία της θεώσεως τι σημαίνουν ακριβώς τα ρητά και τα νοήματα, που συναντά μέσα στην Αγία Γραφή.,
Πατερ. Θεολογία, Πρωτοπρ. Ιωάν. Σ. Ρωμανίδου (†)Καθηγ. Πανεπ. Πρόλογ: Πρωτοπρ. Γεωρ. Δ. Μεταλληνού,Περί ορολογίας, ως και περί των ρητών και των νοημάτων στην Θεολογία, Δαμασκηνός μοναχός Αγιορείτης, Εκδ. ΠΑΡΑΚΑΤΑΘΗΚΗ Θεσσαλ. 2000,
1645: όταν κανείς βρίσκεται σ’ αυτήν την κατάστασι του φωτισμού, τότε θεολογεί. Όχι απλώς βάσει της προσωπικής του εμπειρίας, αλλά βάσει προσωπικής εμπειρίας, στην οποία όμως συμμαρτυρεί το Πνεύμα το Άγιο.Οπότε τώρα βάσει αυτής της βεβαιότητας μελετά τα συγγράμματα των θεουμένων, που είναι η Παλαιά Διαθήκη, η Καινή Διαθήκη, τα Πατερικά κείμενα, τα Πρακτικά των Συνόδων της Εκκλησίας, οι βίοι και οι λόγοι των Αγίων, τα Λειτουργικά κείμενα της Εκκλησίας και τότε μπορεί και κάνει πλέον σωστή ερμηνεία. Και, αν τύχη και ο ίδιος να έχη την εμπειρία της θεώσεως, τότε μπορεί όχι μόνον να ερμηνεύη σωστά, αλλά και να θεολογή σωστά, οπότε και γίνεται θεολόγος της Εκκλησίας.Άρα υπάρχει μία βασική διαφορά μεταξύ εκείνου που έχει φθάσει στην θέωσι, που είναι ο αληθινός θεολόγος, και του θεολογούντος, εκείνου δηλαδή που είναι στην κατάστασι φωτισμού, έστω και αν έχη και αυτός μία μικρή γεύσι από την εμπειρία της θεώσεως. Οπότε θεολογεί ο θεολόγος, αλλά θεολογούν και οι θεολογούντες. Επειδή όμως θεολογούν και οι θεολογούντες, αυτό δεν σημαίνει ότι είναι θεολόγοι. Θεολόγος κατά κυριολεξίαν θα γίνη, όταν φθάση στην κατάστασι της θεώσεως και δη τον Χριστόν εν δόξη, οπότε του αποκαλύπτεται όλη η αλήθεια, όση μπορεί ο άνθρωπος να γνωρίση σ’ αυτήν την ζωή., Πατερ. Θεολογία, Πρωτοπρ. Ιωάν. Σ. Ρωμανίδου (†)Καθηγ. Πανεπ. Πρόλογ: Πρωτοπρ. Γεωρ. Δ. Μεταλληνού,Περί των δύο ειδών της αποκαλύψεως, Δαμασκηνός μοναχός Αγιορείτης, Εκδ. ΠΑΡΑΚΑΤΑΘΗΚΗ Θεσσαλ. 2000,
1646: "Μέχρις ότου λοιπόν γίνη θεούμενος, είναι απλώς θεολογών, δηλαδή φοιτητής της Θεολογίας. Πτυχιούχος αυτής της Θεολογίας είναι ο θεούμενος. Σήμερα βέβαια πτυχιούχοι της θεολογίας είναι όσοι έχουν πάρει ένα πτυχίο Θεολογικής Σχολής κάποιου Πανεπιστημίου. Αυτοί αυτοαποκαλούνται θεολόγοι, όμως δεν έχουν καμμία σχέσι με τους όντως θεολόγους, της Πατερικής παραδόσεως. Ως προς το ποιος είναι κατά αλήθειαν θεολόγος, αν κανείς χρησιμοποιήση τα κριτήρια του αποστόλου Παύλου ως και των Πατέρων της Εκκλησίας π.χ. του αγίου Συμεών του Νέου Θεολόγου, τότε θα δη ότι η σημερινή μοντέρνα Ορθόδοξη Θεολογία, που είναι επηρεασμένη από την Ρωσική Θεολογία, δεν είναι Πατερική Θεολογία, αλλά μία παραμόρφωσις της Πατερικής θεολογίας, διότι γράφτηκε από ανθρώπους, που δεν είχαν τις παραπάνω πνευματικές προϋποθέσεις.", Πατερ. Θεολογία, Πρωτοπρ. Ιωάν. Σ. Ρωμανίδου (†)Καθηγ. Πανεπ. Πρόλογ: Πρωτοπρ. Γεωρ. Δ. Μεταλληνού,Περί των δύο ειδών της αποκαλύψεως, Δαμασκηνός μοναχός Αγιορείτης, Εκδ. ΠΑΡΑΚΑΤΑΘΗΚΗ Θεσσαλ. 2000,
1647: "Ο κάθε άνθρωπος είναι ψυχοπαθής κατά την Πατερική έννοια. Δεν είναι ανάγκη να είναι κάποιος σχιζοφρενής για να είναι ψυχοπαθής. Ο ορισμός της ψυχοπάθειας από Πατερικής απόψεως είναι ότι ψυχοπάθεια υπάρχει στον άνθρωπο εκείνον που δεν λειτουργεί σωστά η νοερά ενέργεια μέσα του. Όταν δηλαδή ο νους του ανθρώπου είναι γεμάτος από λογισμούς, όχι μόνο κακούς λογισμούς, αλλά και καλούς λογισμούς8 .Όποιος έχει λογισμούς, καλούς ή κακούς μέσα στην καρδιά του, αυτός ο άνθρωπος από Πατερικής απόψεως είναι ψυχοπαθής. Ας είναι οι λογισμοί αυτοί ηθικοί, ακόμη και ηθικώτατοι, ανήθικοι ή οτιδήποτε άλλο. Δηλαδή κατά τους Πατέρες της Εκκλησίας όποιος δεν έχει περάσει από κάθαρσι της ψυχής από τα πάθη και δεν έχει φθάσει σε κατάστασι φωτισμού με την Χάρι του Αγίου Πνεύματος είναι ψυχοπαθής.", Πατερ. Θεολογία, Πρωτοπρ. Ιωάν. Σ. Ρωμανίδου (†)Καθηγ. Πανεπ. Πρόλογ: Πρωτοπρ. Γεωρ. Δ. Μεταλληνού,Ποιος είναι «ψυχοπαθής», κατά τους Πατέρες της Εκκλησίας, Εκδ. ΠΑΡΑΚΑΤΑΘΗΚΗ Θεσσαλ. 2000,
1648: "Η νοερά ενέργεια δεν είναι Ορθόδοξη. Δηλαδή δεν είναι μόνον των Ορθοδόξων Χριστιανών αυτή η ανάγκη, αλλά όλων των ανθρώπων. Νουν έχει όλος ο κόσμος και ο νους αυτός πρέπει να θεραπευθή. Έτσι, όταν μιλάμε για Ορθόδοξη πνευματικότητα, όπως την εννοούν οι Πατέρες της Εκκλησίας, σημαίνει ότι μιλάμε για την θεραπεία του νοός όλων των ανθρώπων. Δηλαδή, η Ορθόδοξος πνευματικότης είναι μία θεραπευτική αγωγή, η οποία απευθύνεται προς όλους του ανθρώπους και είναι σχεδιασμένη να περιλάβη όλους τους ανθρώπους. Λέγεται Ορθόδοξος, επειδή δεν μπορεί κάποιος να θεραπευθή, αν δεν έχη ασπασθή το Ορθόδοξο δόγμα αν, δηλαδή, δεν έχη Ορθόδοξη δογματική συνείδησι. Εδώ ο σκοπός του δόγματος δεν είναι να καθυποτάξη τον άνθρωπο και να τον εγκλωβίση μέσα σε κάποια θρησκευτικά πλαίσια, αλλά να βοηθήση τον άνθρωπο να θεραπευθή. Το δόγμα καθ’ εαυτό δεν έχει κανέναν άλλο σκοπό, εκτός από το να οδηγήση τον άνθρωπο προς την θεραπεία αυτή.", Πατερ. Θεολογία, Πρωτοπρ. Ιωάν. Σ. Ρωμανίδου (†)Καθηγ. Πανεπ. Πρόλογ: Πρωτοπρ. Γεωρ. Δ. Μεταλληνού,Πως οι Πατέρες θεολογούν, Εκδ. ΠΑΡΑΚΑΤΑΘΗΚΗ Θεσσαλ. 2000,
1649: " Σας διαβεβαιώ ότι σήμερα με την ελεύθερη διακίνησι των ιδεών, που υπάρχει, αυτή η Ορθοδοξία του Νεοελληνισμού θα θαφτή. Το εάν θαφτή από υλιστική ιδεολογία (Μαρξισμό, Υπαρξισμό, Αθεϊσμό κλπ.) ή εάν θαφτή από την αναβίωσι της Πατερικής παραδόσεως, είναι άλλο θέμα. Το σίγουρο πάντως είναι ότι θα θαφτή. Δεν μπορεί να επιβιώση. Ίσως αναζωογονηθή η Πατερική παράδοσις και αυτή θάψη αυτήν την ψευτοορθοδοξία. Αλλά, εάν δεν την θάψη η Πατερική παράδοσις, θα την θάψη σίγουρα η μοντέρνα επιστημονική σκέψις. Και τούτο διότι δεν μπορεί να σταθή σήμερα μία ερμηνεία της Αγία Γραφής, η οποία δεν συνδέεται με την θεολογική μέθοδο της Αγία Γραφής.", Πατερ. Θεολογία, Πρωτοπρ. Ιωάν. Σ. Ρωμανίδου (†)Καθηγ. Πανεπ. Πρόλογ: Πρωτοπρ. Γεωρ. Δ. Μεταλληνού,Πως οι Πατέρες θεολογούν, Εκδ. ΠΑΡΑΚΑΤΑΘΗΚΗ Θεσσαλ. 2000,
1650: "Προφήτης είναι εκείνος, στον οποίο επίσης έχει αποκαλυφθή ο Χριστός. Όποτε εμφανίζεται ο Χριστός μετά την Ανάστασί Του, εμφανίζεται μέσα σε δόξα και αυτή ακριβώς η εμπειρία, που αποκτά κανείς όταν βλέπη τον Χριστόν εν δόξη, τον καθιστά αυτομάτως είτε Απόστολον είτε Προφήτην. Αυτό σημαίνει ότι ο προφήτης, για τον οποίο ομιλεί ο απόστολος Παύλος, είναι εκείνος, ο οποίος έχει φθάσει στην θέωσι. Και αυτό φαίνεται σαφώς από εκείνο που λέγει ο απόστολος Παύλος, πριν πη το«…ους έθετο ο Χριστός εν τη εκκλησία, πρώτον αποστόλους, δεύτερον προφήτας…», που είναι το: «…είτε δοξάζεται εν μέλος,συγχαίρει πάντα τα μέλη", Πατερ. Θεολογία, Πρωτοπρ. Ιωάν. Σ. Ρωμανίδου (†)Καθηγ. Πανεπ. Πρόλογ: Πρωτοπρ. Γεωρ. Δ. Μεταλληνού,Ποιος είναι ο «προφήτης» στην Καινή Διαθήκη, Εκδ. ΠΑΡΑΚΑΤΑΘΗΚΗ Θεσσαλ. 2000,
1651: "Εξ άλλου έχει γίνει πλέον αποδεκτό ότι αυτά, που γράφει ο άγιος Διονύσιος ο Αρεοπαγίτης για τους τότε επισκόπους, δεν απέχουν από την πραγματικότητα. Δηλαδή ότι, όπως ο προφήτης του αποστόλου Παύλου είναι εκείνος που έχει φθάσει σε θέωσι, έτσι και για τον άγιο Διονύσιο τον Αρεοπαγίτη επίσκοπος είναι εκείνος που έχει φθάσει στην θέωσι. Από αυτούς μάλιστα τους προφήτας του αποστόλου Παύλου προήλθαν οι τότε επίσκοποι της Εκκλησίας ", Πατερ. Θεολογία, Πρωτοπρ. Ιωάν. Σ. Ρωμανίδου (†)Καθηγ. Πανεπ. Πρόλογ: Πρωτοπρ. Γεωρ. Δ. Μεταλληνού,Ποιος είναι ο «προφήτης» στην Καινή Διαθήκη, Εκδ. ΠΑΡΑΚΑΤΑΘΗΚΗ Θεσσαλ. 2000,
1652: "Ο άγιος Νικήτας Στηθάτος μας πληροφορεί ότι υπάρχουν άνθρωποι, που έχουν χειροτονηθή κατ’ ευθείαν επίσκοποι από τον ίδιο τον Θεό, αν και από τους ανθρώπους δεν αναγνωρίζωνται ως επίσκοποι. Όμως είναι επίσκοποι· έχουν δηλαδή πνευματική εξουσία επισκόπου.", Πατερ. Θεολογία, Πρωτοπρ. Ιωάν. Σ. Ρωμανίδου (†)Καθηγ. Πανεπ. Πρόλογ: Πρωτοπρ. Γεωρ. Δ. Μεταλληνού,Ποιος είναι ο «προφήτης» στην Καινή Διαθήκη, Εκδ. ΠΑΡΑΚΑΤΑΘΗΚΗ Θεσσαλ. 2000,
1653: Οπότε ο θεολόγος - όχι εκείνος που παίρνει ένα πτυχίο θεολογίας, αλλά εκείνος που αξιώνεται να δη τον Θεόν - τι πρέπει να είναι κατά αντιστοιχίαν; Βέβαια θεόπνευστος. Και ποιος είναι ο θεόπνευστος; Είναι εκείνος, ο οποίος είδε τον Θεόν.Μετά εκείνος που φθάνει στην φώτιση γιατί λέγεται φωτισμένος; Διότι έχει το Πνεύμα το Άγιο μέσα του, που τον διδάσκει. Και πως τον διδάσκει; Με την νοερά προσευχή. Προσεύχεται δηλαδή το Πνεύμα το Άγιο μέσα στην καρδιά του και έτσι τον διδάσκει, τον πληροφορεί δηλαδή σε ό,τι χρειάζεται να κάνη ή να πη. Ένας τέτοιος άνθρωπος πληροφορείται κάθε στιγμή, ποιο είναι το θέλημα του Θεού για ο,τιδήποτε. Οπότε ο δάσκαλός του της προσευχής, είναι το ίδιο το Πνεύμα το Άγιο. Δηλαδή στην Θεολογία ο ίδιος ο Θεός είναι και το αντικείμενο της γνωστικής προσπαθείας του ανθρώπου, αλλά και ο δάσκαλος του ανθρώπου, που τον οδηγεί προς αυτήν την γνώσι, την γνώσι δηλαδή του Θεού, που δεν είναι τίποτε άλλο παρά η θέα του ακτίστου Φωτός., Πατερ. Θεολογία, Πρωτοπρ. Ιωάν. Σ. Ρωμανίδου (†)Καθηγ. Πανεπ. Πρόλογ: Πρωτοπρ. Γεωρ. Δ. Μεταλληνού,Η επιστημονική μέθοδος Θεολογίας και ποιος είναι ο θεόπνευστος, Εκδ. ΠΑΡΑΚΑΤΑΘΗΚΗ Θεσσαλ. 2000,
1654: Ποιοι είναι τώρα οι θεολόγοι της Εκκλησίας; Είναι μόνο εκείνοι που έφθασαν στην θεωρία. Η θεωρία συνίσταται στην φώτισι και στην θέωσι., Πατερ. Θεολογία, Πρωτοπρ. Ιωάν. Σ. Ρωμανίδου (†)Καθηγ. Πανεπ. Πρόλογ: Πρωτοπρ. Γεωρ. Δ. Μεταλληνού,Ποιοι είναι οι θεολόγοι της Εκκλησίας., Εκδ. ΠΑΡΑΚΑΤΑΘΗΚΗ Θεσσαλ. 2000,
1655: Έτσι η εμπειρία της θεώσεως δεν είναι αυτόματη. Δεν μπορεί δηλαδή ένας φωτισμένος να την αποκτήση. Ένας φωτισμένος μάλλον αποφεύγει να την ζητήση από τον Θεό. Όταν όμως την έχει ανάγκη, ο Θεός συγκαταβαίνει και την δίνει, του δείχνει δηλαδή την δόξα Του, το άκτιστο Φως Του. Π.χ. ένας ασκητής ζη στην έρημο, σε απομόνωσι από τους ανθρώπους και με πολλές στερήσεις· και τούτο για την αγάπη του Θεού. Τότε, εφ’ όσον έχη καθαρθή, έρχεται το Πνεύμα το Άγιο και τον παρηγορεί και του χαρίζει εμπειρίες θεώσεως.Ένας αληθινός ασκητής δεν είναι ποτέ μόνος του, αλλά τουλάχιστον έχει μέσα στην καρδιά του το Πνεύμα το Άγιο, που προσεύχεται αδιαλείπτως μέσα του και του κάνει παρέα στην φαινομενική μοναξιά του. Αυτή είναι η κατάστασις φωτισμού. Όταν όμως το ίδιο το Άγιο Πνεύμα κρίνη ότι πρέπει, τότε του χαρίζει κατά διαστήματα και την εμπειρία της θεώσεως, όταν χρειάζεταικαι εφ’ όσον είναι για το καλό του, π.χ. για να τον δυναμώση μετά από μία δαιμονική επίθεσι. Αυτά φαίνονται καθαρά στουςβίους των αγίων.Σ’ αυτά λοιπόν τα δύο στάδια θεωρίας, στον φωτισμό και στην θέωσι, η γνώσις του Θεού είναι καθαρά εμπειρική. Δεν είναι γνώσις μεταφυσική, δηλαδή αποτέλεσμα φιλοσοφικού στοχασμού.,
Πατερ. Θεολογία, Πρωτοπρ. Ιωάν. Σ. Ρωμανίδου (†)Καθηγ. Πανεπ. Πρόλογ: Πρωτοπρ. Γεωρ. Δ. Μεταλληνού,Ποιοι είναι οι θεολόγοι της Εκκλησίας., Εκδ. ΠΑΡΑΚΑΤΑΘΗΚΗ Θεσσαλ. 2000,
1656: Στον Μεσαίωνα ήταν πάρα πολύ γνωστό, στους κυβερνώντες, ποια είναι η διαφορά μεταξύ Ορθοδοξίας και αιρέσεως. Ποια είναι η διαφορά; Η διαφορά είναι απλούστατη, Ότι στην αίρεσι δεν υπάρχει θεραπεία του νου του ανθρώπου. Στην Ορθοδοξία όμως θεραπεύεται ο νους του ανθρώπου. Στην Ορθοδοξία υπάρχει θεραπεία της ανθρώπινης προσωπικότητος και απόδειξις είναι οι άγιοι.Οι αιρετικοί ήταν κάτι αντίστοιχο με τους κομπογιαννίτες και υπέσχοντο κάποια ζωή μετά θάνατον. Σ’ αυτήν όμως εδώ τη ζωή δεν έδιναν θεραπεία στους πιστούς τους ούτε προσέφεραν τίποτε παραπάνω από μία επί πλέον δεισιδαιμονία. Οι αιρέσεις ήταν και είναι θρησκείες για μετά τον θάνατο. Αιρετικός ήταν εκείνος του οποίου τα δόγματα δεν ήταν Ορθόδοξα• έτσι δεν του επέτρεπαν να φθάση στην κάθαρσι και στον φωτισμό 66 . Η Ορθοδοξία προσφέρει αυτήν την θεραπεία και οδηγεί τον άνθρωπο στην κάθαρσι και στον φωτισμό., ,
raimon- Αριθμός μηνυμάτων : 9043
Ημερομηνία εγγραφής : 08/03/2013
Παρόμοια θέματα
» Ο Θεός κατά τους Αγίους και Πατέρες
» 'Αγιοι Πατέρες
» ΑΓΙOΡΕΙΤΕΣ ΠΑΤΕΡΕΣ
» η κατα ΧΡΙΣΤΟΝ Αγαπη...
» ΥΒΡΕΙΣ ΚΑΙ ΚΑΤΗΓΟΡΙΕΣ ΚΑΤΑ ΤΟΥ Π.ΜΑΞΙΜΟΥ
» 'Αγιοι Πατέρες
» ΑΓΙOΡΕΙΤΕΣ ΠΑΤΕΡΕΣ
» η κατα ΧΡΙΣΤΟΝ Αγαπη...
» ΥΒΡΕΙΣ ΚΑΙ ΚΑΤΗΓΟΡΙΕΣ ΚΑΤΑ ΤΟΥ Π.ΜΑΞΙΜΟΥ
Σελίδα 1 από 1
Δικαιώματα σας στην κατηγορία αυτή
Δεν μπορείτε να απαντήσετε στα Θέματα αυτής της Δ.Συζήτησης